mandag 18. oktober 2010

Seminar med Leslie McDevitt "Control Unleashed" m individualtime for Tim

Den 09 og 10 oktober var jeg på et utrolig inspirerende seminar med Leslie McDevitt som bygger på boken hennes "Control Unleashed"som nå kommer på norsk i oktober : "slipp kontrollen løs". Hun hadde lagt opp seminaret over to dager. Det var 9 hunder som ble brukt for å vise hvordan man kan arbeide med passiv oppmerksomhet, aktiv oppmerksomhet, arbeid på matte og "se på det" - leken. Kari-Anne Undlien har laget et utmerket resyme fra seminaret i sin blogg. Du kan lese den  her :http://karia-belgerbloggen.blogspot.com/2010/10/control-unleashed-seminar-med-leslie.html
Det har ikke noe for seg "å hoppe etter Wirkola" og siden Kari-Anne har laget et så "to the point" innlegg, velger jeg derfor å blogge om individualtimen jeg hadde hos Leslie.
Mandagen etter kurset reiste Tim og jeg ut til Nina Haaland/ Hund i Fokus, for å møte Leslie. Vi hadde på forhånd sendt en mail til henne for å beskrive det vi trengte hjelp til.
Tim har en tendens til å bli ufokusert, snuse i bakken og bli veldig hannhund som må tisse overalt når vi er på nye steder. Dette er spesielt vanskelig når vi deltar på lydighetskonkurranse hvor jeg ikke kan belønne inne i ringen.
Vi brukte et stort gressjorde hvor Tim ganske raskt viste fram denne adferden. Han snuste seg avgårde og var plutselig helt på den andre siden av jordet. Leslie spurte om det var dette han pleide å gjøre, noe jeg kunne bekrefte.
Hun ba meg om å bruke en stubbe på jordet som stol. Den skulle jeg gå og sette meg på hver gang Tim flyttet fokus vekk fra meg, enten ved å snuse i bakken, se bort, eller ta kontakt med de andre som stod der.
Når Tim valgte å kaste et blikk bort til meg, skulle jeg klikke og belønne. "jasså har du lyst til å jobbe igjen" kunne jeg si til ham og så begynne å gå fri ved foten igjen når han var ved meg.



Tim har bedt om kontakt og får belønning
 Nina og Bill, mannen til Leslie, fungerte som forstyrrelser. Til å begynne med stod de i ro når jeg nærmet meg dem m Tim i fri ved foten. Leslie instruerte og tok bilder for meg undervegs.

Tim bryr seg ikke om forstyrrelsene når vi er såpass langt unna
Jeg gikk ettterhvert åtte-tall mellom Nina og Bill. Tim fulgte villig med og hadde fint fokus på meg i fri ved foten.

Det går fint selv om Nina står med godbiter i hånden også!

Etterhvert begynte Nina og holde godbiter i hånden for å se om det kunne forstyrre Tim nok, til at han flyttet fokus. Men foreløpig gikk også dette utmerket.

Tim snuser i bakken og jeg forter meg tilbake til "stolen"
Men så ble fortyrrelsene i meste laget og Tim setter snuta i bakken. Veldig typisk Tim på gressbakke. Jeg forter meg tilbake til stolen og setter meg.

Tim snur og ser på meg som sitter der på stolen
Så fort Tim ser mot meg klikker jeg, og han kommer til meg for godbiten. "Hei du, så fint at du vil trene igjen" sier jeg og vi fortsetter fri v foten rundt forstyrrelsene


Tim i arbeidsmodus med god kontakt
 Etterhvert ga han mer stabil kontakt og vi kunne øke fostyrrelsene.


Bill begynner med noen spenstige øvelser i tillegg til Ninas godbiter
 Bill begynner å lage noen morsomme øvelser da vi passerer. Nå begyner det å ligne på en del uforutsigbarheter vi kan oppleve på lydighetskonkurranser.

Tim overser godbitene til Nina
Forstyrrelse med godbiter bryr ikke lenger Tim seg noe om, men etterhvert begynner Bill å
bli ganske så spenstig!


Tim setter snuta i bakken
 Her er det bare å komme seg tilbake til stolen når Tim har snuta i bakken. Tim snur seg umiddeltbart tilbake til meg og ber om at vi skal jobbe mer!

Jeg setter meg på stolen og Tim ta umiddelbart kontakt
  Utfordringene blir etterhvert ganske så morsomme. Bill hadde ikke klovnedrakt her, slik han hadde på filmen på seminaret, men var like morsom!

Bill i en av sine spenstige positurer! : )
Selv jeg hadde vanskelig for å konsentrere meg her altså : )

"Hva i all verden er det denne fyren driver med?" ser det ut som Tim tenker
Tim måtte bare undersøke hva i all verden dette var for noe . Jeg hadde ikke annet valg enn å løpe tilbake til stolen!

Tim bryr seg ikke lenger om Bill sine turnøvelser. Han jobber i veg!


Tim bryr seg ikke lenger om noen av forstyrrelsene. Han jobber fint i fri ved foten!
 Etterhvert hadde Tim fullt fokus og arbeidet som bare det. Jeg slapp å løpe tilbake til stolen og sette meg der. Dette er en øvelse som jeg nå kan gjøre på de stedene jeg trener. Etterhvert kan jeg dra på konkurranser og gjøre det samme der fram til dette sitter. Da blir det spennende å se om stolen og jobben blir assosiert slik at Tim vil greie å gå i ringen uten belønning. Belønningen er jo å jobbe : )

Leslie og Bill står sammen med meg og Tim
 Det ble en lærerik time sammen med Leslie. Hun leste Tim godt og ga gode råd og tilbakemeldinger. Vi har nå fått nytig lærdom, vi kan ta med oss, når vi skal trene videre mot lydighetsringen! Nå skal vi ha med en stol over alt som jeg setter meg på når Tim begynner med andre ting enn å ha meg i fokus. Belønningen blir å jobbe med meg.
Tusen takk til Nina Haaland som fikk Leslie til å ta turen til Norge. Håper hun kommer tilbake om ikke alt for lenge.I mellomtiden får vi holde kontakt på mail, slik at hun får fulgt med Tim og min progresjon.

Jeg har fått en mail fra Leslie. Hun sier at de gangene Tim snuser i bakken er fordi hun ba meg legge en godbit på bakken og så gå til "stolen" Han gjorde en utmerket jobb og falt ikke ut slik jeg skriver.  Det er bare Bil som ble den store fristelsen : )

4 kommentarer:

  1. Hmm, mye nyttig og ta med seg her! Takk for at du delte dette med oss andre:-)

    SvarSlett
  2. Så fint skrevet, Wenche!! Håper du kan holde oss oppdatert om progresjonen. Dettte er absolutt noe jeg har bruk for!!
    Det eneste jeg lurer på er om dette også virker på helt nye steder etterhvert, om du forstå hva jeg mener. Sokrates er raskt "på meg" når han bare har sjekket ut noe kort...men det "bitte- lille-må-bare-sjekke-ut-dette-her" ødelegger jo for resten. :-)
    Men som med alt annet er det kanskje bare mengdetrening, korrekt timing, god belønningskvalitet og generalisering som gjelder..

    SvarSlett
  3. Det var noen herlige bilder av Lydige Bill ;))

    SvarSlett
  4. Takk Kristine. Det er jo nettopp det som er så fint med blogging, andre kan få nytte av det. Charlotte: Jeg ha fått i oppdrag av Leslie å filme trening framover, og sende til henne, slik at hun får fulgt med progresjonen vår. Jeg kommer til å legge det inn i bloggen ogå. Hun mener at dette kan generaliserer til alle steder. Jeg tenker det vil bli til god nytte når vi skal gå lydighetskonkurranser. Kari-Anne: Du kjenner vel igjen stilen : )

    SvarSlett