søndag 6. februar 2011

Kurs med Maria Hagström i desember 2010


Det har vært bloggtørke ganske lenge. Livet er travelt med tre jobber og hund som trenger trening. Men nå er jeg i gang igjen for året 2011. Har jobbet en del med målsetting for året og søknader på kurs. Tror dette skal bli et utviklende og fint år!
Tim og "bli liggende"

I desember var jeg så heldig å få ha med Tim på kurset med Maria Hagström.Sykdom hos en av de andre kursdeltagerene gjorde at jeg kunne gå fra å være observatør til deltager med hund. Jeg hadde heldigvis øvet inn de samme øvelsene med Tim, som de andre hadde i lekse: Sitte, ligge, stå i 15 sekunder, fri v foten og å gå rundt en gjenstand. I den første videoen praktiserer vi bli i liggende. Etterhvert gjorde vi det vanskeligere for Tim . Jeg kunne hoppe rundt med leker osv. Men hva skjer når jeg setter meg ned...., fristelsen ble for stor. Men det er jo nettop slik Tim lærer av sine feil. Senket kriteriene ved å sette meg ned ganske nære. Deretter kunne jeg øke avstanden : ) Dette ble en fin pekepinn på hvordan vi kan trene videre.


                                                         Fri v foten       

Vi hadde også øvd på fri ved foten, men dette gikk ikke så bra. Jeg har jo trent på dette over tid, og opplevd at Tim er mye mer på, enn det han viser her. Jeg har reflektert over dette i ettertid. Ser at mye av det som skjer her, er akkurat det samme som skjer når vi går konkurranse. Det handler om meg og min nervøsitet. Det var utrolig ubehagelig å gå og skulle vise oss fram med et publikum med utrolig mye kunnskap. Så dette sier meg at vi trenger mer, mer , mer, mer ,mer og utrolig mye mer konkurransetrening. Uten tvil!!! 

starten på kryp


Vi har ikke trent kryp  mye, utenom  den gang vi prøvde oss på kurset hos Håkon og Marthe. Vi fikk den samme tilbakemeldingen av Maria. Det er viktig at hunden ligger tungt og at det blir belønnet for bakben forflytningen.Viktig å belønne for  bakben forfytning på den ene baklabben: en, tre , fem, og naturligvis gi belønning som ikke gir mønster. Det er jo mye lettere å se hva jeg burde ha gjort når jeg ser på videoen. Tenker at speil vil gjøre en god nytte : ) Når det gjelder å runde en gjenstand, har jeg trent Tim til å løpe ut og rundt sekken min. Han har god fart ut, rundt sekken og tilbake. Han viste også dette på kurset, selv om han var noe ukonsentrert. Skulle virkelig ønske at jeg kunne vist hva han virkelig kan, men slik ble det.Vi fikk desverre ikke filmet dette fordi Anne som tok film ikke var der siste dagen.
Jeg hadde tenkt å slå sammen kurset i januar i dette innlegget , men på grunn av vanskeligheter med opplasting av  videoer og  vanskeligheter med tekst, velger jeg å fortsette med et innlegg fra neste kurs på en ny side.













1 kommentar:

  1. Hei Wenche!

    Vi glemte minnepinnen på treninga i går. Jeg kan få den på neste trening, så skal jeg se hva som er feil med filene.

    Klem Anne

    SvarSlett