onsdag 17. mars 2010

Elitegruppe lydighet/bruksapell i Trondheim




Fredag 12 mars pakket vi bilen og satte kursen mot Trondheim. Tim og jeg skulle delta på elitegruppe i lydighet/bruksapell hos Marthe og Håkon Groven v Canis.

Turen oppover gikk veldig fint. (Tim var veldig sliten etter fire dager i Oslo sammen med barnebarnet vårt på ett og et halvt år, siden jeg var på jobb/tur i Krakow. Han sov hele vegen)
Vel framme innstallerte vi oss på et motell utenfor byen.

Lørdag 13 mars startet kurset klokken 10. Vi var ti ekvipasjer fra Danmark i sør til Bodø i nord. (Og jeg syntes jeg hadde reist langt...) En og en ekvipasje var i fokus. Vi skulle slippe hunden løs og de eneste hjelpemidlene vi skulle bruke var klikker og belønning. (Tim fant ut at han måtte undersøke hele ridehuset.) Den belønningen jeg hadde var godbiter. Jeg ble utfordret på lek som belønning. Cecilie Køste fikk i oppdrag å finne ut hva som kunne være den beste leke-belønningen for Tim, siden hun er en superekspert på lek . Skal si hun fikk opp farten hos Tim. Vi fant ut at flettede fleece-strimler og pipeball er gode forsterkere for ham! Marthe og Håkon fikk et godt bilde på hver av ekvipasjene.


Søndag startet vi kl. 09.00 og ble delt i to grupper, fem ekvipasjer i hver. Tim og jeg kom i Marthe sin gruppe. Det var fire ting vi ble utfordret til å ha fokus på. Planlegging av treningen, hundens adferd, belønning og pauser.

Marthe instruerer Tim og meg(mest meg)



Jeg hadde bestemt meg for å følge opp lek som belønning. Kriteriet mitt var at Tim skulle gi kontakt og så belønnet jeg med lek.


Jeg hadde også et behov for å få hjelp til stå under marsj. Tim har hatt en tendens til å gå et skritt eller to etter meg.




Doggie zen




Vi hadde ikke med skål til godbitene. Marthe lånte derfor bort votten sin til å legge godbiter på. (Man tager det man haver)


(Vi tok noen frivillige stå under baklengs marsj, før vi satt på kommando)







Stå!


Jeg kommanderte deretter stå under marsj. Marthe stod ved siden av og klikket når Tim stod. Dette gjorde at jeg kunne gå videre uten å vri på kroppen for å se om han stoppet. Veldig lurt.




Doggie zen var plassert bak oss, slik at forterkningen hjalp oss til at Tim ikke skulle søke videre framover etter å ha stoppet.






Vær så god!


Når jeg hørte Marthe klikke kunne jeg umiddelbart si vær så god. Vi fikk etterhvert noen fine stå under marsj.


Det jeg også oppdaget var at lek gjorde Tim mye mer intens. Tror det også vil bidra til mer intensitet i alle øvelser.











Start på lek.

Tim måtte ha kun korte økter med lek. Han ble veldig fort sliten. Ser at vi må trene mye på det å leke. (Veldig synd at vi ikke utnyttet dette da han var ung og "gal")


Opplevde at leken ble mer intens etterhvert. Det var stor forskjell fra lørdag til søndag.


Lørdag kjørte vi innom Ikea og kjøpte oss ett fleece pledd. Det ble klippet i strimlet. Flettet et par fine lengder som Tim fikk full tenning på da jeg løp foran ham med dem. Jeg fikk tilbakemelding fra flere av deltagerene at han ble en helt annen hund under leken. Men ikke bare det, jeg ble en helt annen hundefører også!
(Hipp hurra og jippi!) Dette gjør både Tim og meg glad!



Fart og intesitet i lek!

Jeg kommer definitivt til å gå ned i vekt med denne intense leken. Prøv å løp fram og tilbake med en hund som blir kjappere og kjappere! Nå har vi som mål å leke hver dag og få dette som en god forsterker!

Tim ble mye mer oppmerksom og hadde fokus på meg. Han brydde seg ikke noe om de hundene som var i den andre ringen. Kjempemorro!





Pause

Det gikk virkelig opp for meg hvor viktig pausene er. Tim fikk ikke forsterke seg selv med å snuse og styre med sitt når vi hadde pause. På lørdag ba Håkon meg holde ham i kort bånd og ikke gi ham oppmerksomhet. Det fungerte veldig bra. Søndag valgte han å legge seg pent ned. Han ga mye mer fokus i treningsøktene med denne måten å bruke pausen på.
Håper på å få en høy kvalitet på trening framover. Det var også veldig inspirerende å se og oppleve mange veldig dyktige ekvipasjer.
Tror dette vil bli et lærerikt og inspirerende år!
Troen på å klare elite er mye nærmere!



(Takk Aida for fine bilder!)


Turen hjem gikk i snøvær som gjorde sikten svært dårlig. Kjørte flere mil i 50 km i timen. Var ikke hjemme før kl 23 søndag kveld. Kan ikke si annet enn at vi var ganske matte og slitne både Tim og jeg. Men så full av inspirasjon og treningslyst! Nå trener vi på lek hver dag!

2 kommentarer:

  1. Høres ut som dere har hatt kjempeutbytte!! :D

    Kjenner at jeg ergrer meg litt for ikke tørre melde meg på slike kurs.. Særlig når jeg ser at dere jobbet med en og en hund. Hadde passet meg og Heidi perfekt :O)

    SvarSlett
  2. Vi har hatt kjempeutbytte. Neste gang melder du deg på Kari-Anne! Når jeg tar sjansen er det ikke noe som skal tilsi at du ikke kan.

    SvarSlett