tirsdag 8. juni 2010

Spor-kurs

Tim har satt snuten i bakken (Bildene er tatt av Kari-Anne)


I går var Tim og jeg på vår første kurskveld i spor - trinn 1 hos Canis, med Kari-Anne som instruktør på Gjøvik.
Vi fikk først litt teori om positiv innlæring av spor . Vi fikk innføring i hva spor er, og hva som påvirker hunden i sporet. De fire hemmilighetene for å bli en super trener gjelder også når en skal lære hunden å gå spor.
Så timing, kriterier, forsterkningskvalitet og forsterkningsfrekvens er også viktige faktorer når jeg skal lære Tim å gå spor.
Jeg fikk også innføring i hvordan jeg kan føre ham i sporline.


Sporlinen holdes passe stram.

Jeg hadde lagt ut en firkant med godbiter i starten av sporet, slik at Tim fikk satt snuten godt ned i et rolig arbeidstempo. Deretter la jeg en godbit i hvert fotspor i en rett linje, ca 10 meter. På slutten av sporet la jeg igjen en god porsjon godbiter som belønning for at han hadde fullført sporet! Gjett om Tim koste seg. Halen viftet i et rolig tempo når han nådde "jack-potten!"
Tim og jeg i full konsetrasjon!
Vi satte et godt synlig merke i starten og slutten av sporet, slik at det var lett å se for meg som fører. Hvis Tim gikk ut til siden hold jeg bare i linen til han søkte tilbake til sporet. Det var også viktig at han søkte framover og ikke bakover i sporet. Det ble derfor viktig å sørge for at han ikke hadde for høyt tempo og gikk forbi godbitene. Vi hadde flaks når det gjaldt været. Det var oppholdsvær helt til vi hadde gått ferdig det siste sporet! (Det var meldt regn)
Dette ga mersmak!
Mega belønning til slutt!

Kari-Anne hadde med en superleke! Har sett den på bilde hos Dina og tenkte at kanskje dette kunne være noe for Tim. Og gjett, det ble inner-tier!
Tim lekte som bare det. Dro og kose-knurret.
Denne ville han veldig gjerne ha ja! Vi hadde en god og heftig drakamp hvor han fikk vinne et par ganger, for så å måtte dra igjen. Og jeg vant den naturligvis til slutt. Vi må jo opprettholde intensiteten slik vi lærte i Trondheim. En slik må jeg bare kjøpe til Tim! (Tror jeg vil velge en blå til gutten min)

7 kommentarer:

  1. Hei Wenche!
    Kjempefin blogg du har! Det er veldig interessant å lese om dine og Tims eventyr og framgang i treningen! Dessuten er du jo så flink til oppdatere når det er noe nytt å fortelle!

    Jeg har imidlertid et lite spørsmål til deg: Du skriver om "positiv innlæring" av spor. Er det et uttrykk som brukes på kurset? Jeg ville i så fall synes det var interessant å høre om de noen gang har sett om noen bruker "negative" metoder til innlæring av spor. Det tror jeg nemlig ikke går an! Man kan ikke tvinge en hund til å gå spor, det må være lystbetont.
    Synes derfor utrykket "positiv innlæring" av spor derfor blir litt feil.

    Ønsker deg lykke til framover!

    Med vennlig hilsen
    Berit (med Aiko) :o)

    SvarSlett
  2. Negativ innlæring i denne sammenhengen tenker jeg kan være å korrige feil hunden gjør ved bruk av ubehag, positiv straff. Enten å korrigere feil ved å si nei, eller vise hunden irritasjon når den gjør feil, eller dra den i båndet etc. I positiv innlæring blir ikke feil korrigert, men en kan benytte seg av negativ straff, det vil si fravær av belønning. Det kan gjøres ved at hunden ikke får godbitene i sporet. Hunden får belønning når den gjør riktig ved å gå framover i sporet. Stopper bare opp og venter til hunden har snuta i sporet igjen. Godbiter i sporet blir positiv forsterkning. Det tenker jeg på som positiv innlæring i denne sammenhengen. Håper det ga mening?

    SvarSlett
  3. Nei, egentlig ikke...Det gir dessverre ikke mening all den tid jeg aldri har opplevd at noen har brukt positiv straff ved innlæring i spor. Hvis hunden drar seg ut av sporet, så stopper man bare opp (negativ straff=den får ikke gå framover) og venter til den setter snuta ned i sporet igjen. Positiv forsterkning blir å få gå framover og til slutt finne leke i slutten (senere: utlagte gjenstander som igjen gir belønning i løpet av sporet).
    På alle de kursene jeg har gått hos mange ulike instruktører har samme metode blitt brukt.
    Jeg bruker også innimellom godbiter i sporet og synes det er et fint hjelpemiddel, men jeg synes fortsatt det blir feil å bruke uttrykket "positiv" innlæring av spor så lenge det så vidt meg bekjent ikke er noen som bruker "negative" metoder.
    Det funker bare ikke.
    Berit :o)

    SvarSlett
  4. Hej Wenche
    Så flittig du er både til at blogge - og træne :-)
    Ser virkelig ud til flot fremgang på legen.

    Til aicevita:
    Det er muligt du aldrig har set andet end positiv sportræning og det er vel også netop i denne gren at positiv træning er mest udbredt. MEN jeg kan fortælle om IPO-folk som træner spor med ægte gedigen ubehag til korrektion af fejl : Dvs pighalsbånd og også to liner til meget nøjagtig korrektion. Bla. bruger nogle her ret så heftig korrektion af for højt tempo på sporet, fejl i knæk etc.. Disse folk viser sig dog ofte også at have ret svingende resultater i sporet i konkurrence men de får alligevel ofte gode point...desværre.
    Så jo det giver absolut god mening at pointere Wenche at måden du træner spor på er positiv belønningsbaseret træning.

    SvarSlett
  5. Det er jo flott Berit at du kun har opplevd positiv innlæring av spor. Men det er jo desverre noen, slik Dina referer, som bruker negativ innlæring i spor. De bruker positiv straff til korreksjon av feil. Jeg synes derfor det er flott at vi er flere som har fokus på positiv innlæring!

    SvarSlett
  6. Jeg vil mene at de(IPO-folket)starter med godbitspor (har alltid fått høre at det er der godbitspor er mest utbredt), men deretter går over til disse meningsløse straffbaserte metodene når de kommer over i "kravfasen". Er absolutt ikke tilhenger av pigghalsbånd. Og en hund som går spor på kun lydighet er en dårlig sporhund.

    Jeg håper bare ikke Canis Hundeskole framstiller den "postive" innlæringen av spor som noe nytt og unikt for denne skolen, for det var det jeg fikk litt følelsen av.

    Absolutt ikke noe galt med Canis, men det er og har alltid vært mange andre som lærer inn spor "positivt".

    Jeg skal gi meg der, Wenche, for jeg skjønner jo at vi er enige i hvilken metode som er best for hund og fører! ;o)

    SvarSlett
  7. Det er vel ingen i Canis som påberoper seg at den positive innlæringen av spor er noe nytt og unikt for denne skolen Berit og det har jeg vel heller ikke skrevet i bloggen. Det høres mer ut som en tolkning og den må du nok stå for selv. Godt vi er enig i metode : )

    SvarSlett