mandag 29. november 2010

Siste samling i elitegruppa i lydighet/bruksapell i Trondheim 13 - 14.10.10

Den 13 og 14 november hadde vi den siste samlingen i elitegruppa i lydighet/bruksapell med Marthe og Håkon Groven i Trondheim. Jeg gledet meg veldig til å reise oppover, men kunne også kjenne på vemod over at året nå var over. Tim og eg har utviklet oss enormt gjennom dette kurset! Det at vi har hatt stort fokus på lek som belønning har virkelig bært frukter!!!  Har hatt korte snutter med lek, som øvelse, hver eneste dag siden vi startet på kurset.
Det har vært et kurs med stort fokus på praktisk trening. Det har også vært bra for oss, som har lest mye og etterhvert har fått en god del teori om klikketrening på plass. Vi hadde en kort økt med teori før vi ble delt i to grupper. Teorien hadde fokus på motivasjon for oss som hundetrenere. Jeg skal ikke gå videre inn på teorien her. Konklusjonen ble vel at mye av det samme gjelder for oss, som for hundene når det gjelder læringspsykologi.


Opprykkskake for Torill og Aida
 Det er flere som har hatt stor framgang i løpet av kurset og noen kunne vise til svært gode resultater i lydighets ringen. Både Aida og Torill hadde opprykk i klasse 3. Neste gang starter de i elite! Dette ble feiret med opprykkskake!

Aida med merke i gull med emalje
 Aida viser fram gullmerket med emalje! Flinke jenter som det har vært utrolig fint å gå kurs sammen med. Jeg kommer helt klart til å reise til Trondheim i løpet av neste sommer for treningshelg sammen med denne gjengen! Har også sagt at jeg kan tenke meg å starte i konkurranse sammen med dem, så her er det bare å stå på og trene! Tim og jeg får bruke våren til konkurranse, slik at vi har noe å stille opp med neste gang vi møtes : )

Treningen denne helgen ble også utrolig bra. Vi startet med felleøvelse hvor vi kunne velge dekk eller sitt etter hvor vi lå i løypa konkurransemessig. Jeg  valgte dekk. Jeg ønsket å teste ut hvor Tim nå var i.f.t det å kunne holde i to minutter med mye forstyrrelse. Han fikk Willoth, som ikke liker Tim (hannhunder), på den ene siden og Bono, en hopp og sprett jaktgolden, på den andre siden. Det ble for mye og han reiste seg. Det ga oss en tydelig pekepinn på at her er det mer å jobbe med. Deretter ble vi  delt i to grupper. Tim og jeg kom i gruppe med Aida, Torill og Rolf-Rune. Den første økten var vi ute hvor fokus denne helgen også var konkurransetrening. Fri v foten fungerte nå som smurt, også med forstyrrelse. Aida hadde med Ode og gikk rundt omkring oss. Tim ofret henne ikke et blikk en gang, men hadde fullt fokus. Vi har fått full uttelling for all treningen i løpet av sommer og høst. Jeg har latt Tim oppsøke meg frivillig, klikket og belønnet. Kastet ut en godbit og gått videre. Deretter har han igjen oppsøkt meg frivillig. Dette har jeg gjort helt til han ikke ønsker å forlate min side og har hatt fullt fokus. Dette har vært en god oppskrift! Vendinger fungerte også veldig bra. Han brydde seg heller ikke om Marthe og hennes kommandoer, men ventet på mine kommandoer. Stå under marsj var perfekt! Daglig korte treningsøkter med mye lek har også bidratt til stort fokus og passe intensitet!

Tim med fullt fokus i kulda
Tim var også flink til å holde fokus i pausene. Det var ikke noe snusing eller uro. Trening på dette har vi også hatt mye fokus på og nå gir det uttelling! Ikke noe å si på fokuset i bildet over, selv om jeg står og prater og ikke passer på. Det har vært så nyttig for meg å slippe opp kontrollen og overlatt til Tim å ha kontroll. Det er han som må velge å være fokusert. Hvis han ikke er det blir alt det spennende borte gitt! Den andre halvdelen av dagen var min gruppe inne. Jeg hadde desverre glemt å ta med kamera og fokuset var så stort på egen trening at jeg glemte å be noe om å ta bilder. Vi var i det samme rommet som de har tatt noen av Canis-filmene. Der var det behagelig temperatur og vi kunne trene detaljer i sokkelesten. Det jeg hadde fokus på i de øktene vi trente inn, var avstands kommandoer fra ligg til sitt. Vi fikk mange gode tips både fra Marthe, men også fra de andre i gruppa. Dette kommer til å ha mye fokus gjennom trening inne i løpet av vinteren. Vi hadde også fokus på fremmadsending. Vi har stimuluskontroll på "stå"og "bli". Ved hjelp av targetoverføring til lapp på veggen, gikk det veldig fint å få ham til å gå framover. Da var det å kaste godbitene fram for ham, slik at han ikke snudde seg. Vi fikk en god utvikling på dette! Det er også noe vi kan bruke innetrening til i løpet av vinteren. Den siste dagen vi var inne trente vi også på hvordan vi bør gå fram for å få en god krypøvelse. Vi fikk tilbakemelding på at vi var på god veg. Tim ligger godt nede og vi fikk et par bakbens forflytninger som var perfekte. Dette blir også fokus for inntrening i vinter. Dagen etter var jeg på samme gruppe, men hadde Håkon som instruktør. Vi fikk en god utvikling begge dager.

Marthe og Håkon i pausen
Jeg får ikke fullrost Marthe og Håkon som instruktører. Engasjerte og utrolig motiverende å gå på kurs hos! Dette er den beste investeringen jeg har gjort når det gjelder kurs. Tim og jeg har hatt en kjempeutvikling gjennom dette året. Mye også takket være en utrolig flinke og engasjerte kurs deltagere. Det at vi har en og en ekvipasje i fokus har også vært svært lærerikt. Da får en se andre og høre tilbakemeldinger på deres øvelser. Det har også vært nyttig med deres tilbakemeldinger og engasjement på oss som ekvipasje. En vennlig og god tone har vært gjennomgangs-tone, noe som betyr svært mye for meg som hundefører. Håkon har utfordret og fått oss til å yte maksimalt. Det har også vekket latteren som gjør at trening av hund blir gøy! Vi får en oppfølgingshelg til neste år og det er jeg utrolig glad for. Min jobb er å vise at progresjonen ikke har stoppet opp. At vår utvikling fortsetter i like stor grad! Det betyr, trening, trening og atter trening!

2 kommentarer:

  1. Virkelig artig å lese hvor bra kurset har vært for utviklingen deres. Jeg må også ta av meg hatten for din innstilling til egeninnsats når det gjelder å få maximalt ut av et kurs, Wenche! :D

    SvarSlett
  2. Takk Kari-Anne : ) Det hjelper ikke stort å gå kurs hvis en ikke trener. Trening gjør mester : ) Men det er forskjell på instruktører også. Noen gir mye og er gode på å motivere. Jeg mestrer dårlig instruktører som er negative eller gir inntrykk av at ting er så vanskelige at en ikke har mulighet til å mestre dette på egen hånd. De som er avhengihets skapende.

    SvarSlett