lørdag 30. oktober 2010

Kurs med Maria Hagström

Den 23 og 24.10 var vi på Hønefoss, Hvalsmoen, hvor Camilla hadde ordnet kurs med Maria Hagström. Jeg var med som observatør, men Tim lå til lading i bilen i tilfelle noen meldte frafall! Jeg må si jeg blir utrolig imponert over Maria både hvordan hun leser den enkelte ekvipasje, men også som instruktør. Hun har en behagelig stil som gjør, slik jeg ser det, at folk kan slippe ned skuldrene og prøve ut det hun foreslår. Hun er jo en dame med mye erfaring og har hatt en framgangsrik karrière både i lydighet og bruks. Hun har deltatt både i SM og EM i lydighet. Hun er opptatt av at hunden skal trives med treningen, slik at den utfører oppgavene med stor sikkerhet og glede. Hun sa bl.a på kurset at hvis oppgaven går lett, betyr det at du må øke kriteriene. Hun flytter stadig målene framover og der tror jeg mange har mye å lære. Første kurshelg av tre var rettet mot grunntrening, om belønningen er bra nok og hvordan den gis til hunden.


En lydhør og interessert gjeng!
 Det ble en stor utfordring for flere at det akkurat hadde kommet snø. Så viste det seg at en av tispene også hadde start på løpetid. Men det er jo nettopp slike forstyrrelser vi alle møter i konkurranse-sammenheng. Så kom alle de fine tipsene om hvordan vi bør belønne. Det er ikke bare å gi en godbit. Nei, du må gjøre den spennende og interessant. Leke med den og gjøre den superspennende for hunden. Maria poengterte: visst skal du være stille når hunden gjør jobben den er satt til, men...når du belønner..ja da skal de være gøy, fart og spenning : ) Da har du lov til å bli  oppmuntrende, lekende, prate i veg, eller hoie i veg. Jeg vet jeg pleier å si "Jippppppiiiiii"" til Tim og da blir han jo over seg av glede og lykke! Etter en kort teoriøkt bar det ut for å sjekke ut kvaliteten på belønningene.


Muscat har havnet i snusemodus, slik flere gjorde på nysnøen


Ingen godbiter kunne få Muscat til å ta snuten opp av snøen.Og han var ikke den eneste. Gode råd og utprøving av forskjellig belønning og måten den ble avlevert ble en god løsning for mange.


"Dette var noe annet ja" sier Muscat med sitt kroppsspråk
 Det ble veldig tydelig hvor viktig kvaliteten på belønningen er når forstyrrelsene er store.
Etter en økt hvor vi så på alle ekvipasjene ute, gikk vi inn og så på hvordan vi kan jobbe med "bli" posisjoner. Der var det ingen kald snø og lite lukt som forstyrret.



Kristin og Thriller er klar til å trene "bli" øvelser
 Tror vi alle syntes det var godt å komme inn igjen i varmen. Hundene ble hentet inn en og en for å trene på "bli" øvelser. Maria var også opptatt av hvilken sinns-stemning vi forsterker og at vi bør ha fokus på det. Det var mange unge hunder på kurset og jeg må si jeg ble imponert over hva disse presterte undervegs! Men så var det mange flinke hundetrenere som deltok da. Nesten alle er Canis instruktører. Mange med mye interesse og glede over å trene hund! Jeg synes jo det var spesielt morsomt at det var to jaktgolden der. Og den ene var jo en ung og vakker fyr..Thriller. De forskjellig ekvipasjene trente på dekk eller det å sitte på plass. Det ble vektlagt de individuelle forskjellene. Dette opplevde jeg som fin læring i forhold til det å skulle veilede andre.


Cristine m Leela og Maria i kjent positur
Leela er jo en av unghundene som deltar. Christine har vært utrolig flink til å arbeide med henne og hun har allerede lært mye grunnleggende. Det er en fryd å se de to. Jeg tror de kommer langt! En vakker belger fra Tyskland er ikke å forakte. De jobbet også med utgangsstilling.


Lillian med sin engelske setter
 Det er ikke alltid det er hunderasen det kommer an på. Er du en god hundetrener kan du komme langt uansett. Se bare på den vakre setteren til Lillian. Den sitter på plass som bare det! Et flott forbilde! Etterhvert skulle bli øvelsene med dekk og sitte på plass øvelsene også fungere med forstyrrelser. Alle fikk et innblikk i hva de må trene videre på.

Vi avsluttet med øvelser ute. Fokus var på fri ved foten. Dette fortsatte vi med på søndag også. Ute ble igjen lukten i snøen svært fristende og en veldig stor forstyrrelse for flere.
Jeg fikk ikke tatt noen bilder av fri ved foten eller holde fast gjenstand som også var i fokus på søndag. Holde fast leke er en god forberedelse til apportøvelsene i lydighet. Maria understreket hvordan hun leker inn øvelser hos valp/unghund som hun vil få nytte av senere. Fart var i fokus på søndag. Hvordan belønne for fart og sørge for god fart. Noen ble holdt igjen i halsbåndet da eieren løp ut. Dette satte jo i gang en skikkelig fart mot fører. De med hunder som hadde trent en del tidligere, kunne sette igjen hunden. Deretter løpe ut og stille seg opp med en fristende leke strakt ut i hånden som hunden kunne fange i det den kom forbi.



Linda og Rejsa trener fart i filmen. Linda ble overlykkelig over at Rejsa for av gårde med leken etterpå. Endelig var suget på leken såpass stor! Linda fikk ros av Maria for entusiasmen hun viste overfor hunden sin!
Det var en såpass inspirerende helg, at jeg ble skikkelig sugen på å trene!
Alle fikk i oppgave å trene på sitte, stå og ligge i 15 sekunder til neste samling. De skulle lære hunden å gå rundt en gjenstand. Dette måtte jeg jo bare sette i gang med dagen etter. Vi har nå fin fart ut til gjenstand (ryggsekk) og fin fart tilbake. Jeg har nå kunnet øke avstanden til ca 10 meter. Tim synes dette er supermorsomt!  Det er flere som ha blogget fra denne helgen, bl.a Aase. Hun har tatt med det hun spesifikt skulle jobbe med i forhold til Zaffie, sin vakre jaktgolden tispe. (Jeg har også sett at Maria fikk lyst på jaktgolden etter kurset på f.b.)

Jeg gleder meg veldig til neste samling! Men først skal Tim og jeg til Trondheim og elitegruppa i lydighet hos Marthe og Håkon : )

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar