torsdag 14. oktober 2010

Elitegruppa i lydighet/bruksapell 3 samling

Den 4 og 5 september var vi i Trondheim på den 3 samlingen i elitegruppa. Vi hadde et stort gjennombrudd i.f.t kontakt, konsetrasjon og tilstedeværelse hos Tim! Lek som belønning fungerte supert også med forstyrrelser!!!


Tim gir god kontakt og er klar for jobben!

Vi hadde også undervisning med fokus på coatching. Hvordan vi kan være gode veiledere for hverandre når vi trener! Dette er utrolig viktig når vi skal hjelpe hverandre med ting vi opplever som vanskelig eller det er situasjoner vi ikke ser selv. Hvordan vi gir denne tilbakemeldingen blir avgjørende for hvordan vi får til å nyttiggjøre oss den. "Neste gang du prøver tror jeg jeg ville ha prøvd å gjøre slik....." "Hva tror du om det?"...
Strategisk levering av belønning!

Tim sitet litt langt fram, men gir god kontakt
 I den praktiske delen, som jo kurset har mest av..."learning by doing"... hadde vi fokus på fri ved foten og fellesdekk. Det var satt opp ringbånd og vi ble delt i to grupper. Marthe instruerte den ene gruppen og Håkon den andre gruppen. Vi byttet instruktør i de to gruppene etter lunsj. På min gruppe var Aida, Ella og Sigrid.


Rolf-Rune trener dekk mens Ella trener m forstyrrelser i bakgrunnen
Det jeg har opplevd som utrolig flott denne helga er at den systematiske treningen av Tim med lek som belønning nåvirkelig har gitt uttelling! Han var virkelig på og jeg kunne ha ham løs uten at han forsøkte en eneste gang å følge sin egen snute ut i verden. Han hadde fullt fokus og var i skikkelig arbeidsmodus. Endelig!!! Da vi trente fellesdekk, brukte jeg lek som belønning. Det viste seg at da hadde han fullt fokus og var ikke opptat av å snuse eller vri på kroppen. Han lå på allerten og ventet på lek-belønning. Han viste ikke antydning til å bryte selv om jeg gikk i skjul.

Aida trener fri v foten m Ode


Sigrid trener på å gå inn i ringen. Marthe er "dommer"


Håkon demonstrer strategisk levering av belønning for Rolf-Rune, Ann-Mari og Torill. Sissel er fotograf.


Ella bruker lek som belønning


Håkon og Tam poserer for fotograf Sissel


Marthe og Enya
 Det ble en super weend for Tim og meg i Trondheim. Vi har hatt et veldig stort utbytte av dette kurset fordi det har fått Tim til å sette pris på lek som belønning og jeg har strukturert treningen. Konkurransetreningen vi har drevet med begynner nå å bære frukter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar