søndag 13. desember 2009

Julen nærmer seg med stormskritt!

Det begynner å bli travelt for en som jobber i 100% stilling pluss minst 30% til med egen praksis. I tillegg skal jule-gaver kjøpes inn og hus skal vaskes. Det er mye morsommere å trene sammen med Tim. Men en kan jo snike seg til noen treningsøkter inn i mellom. Jeg sprayet ovnen og mikrobølgeovnen med slik som skal løse opp fastbrent smuss. Det skal stå en time og dermed var det en time som kunne utnyttes til trening. Jeg tok med Tim ned på gressbanen. Der har vi fortsatt vårt prosjekt med å strekke tiden under lineføring og fri ved foten før Tim får belønning, og det går veldig bra så langt. Vi har også trent på fremmadsending til kjegle. Tim har rett og slett fattet poenget med det, og står ved siden av kjeglen som han aldri skulle gjort noe annet. Endelig noe som går lett! Vi har også trent på avstandskommando med sitt fra dekk, stå fra dekk, dekk fra sitt, dekk fra stå, stå fra sitt og sitt fra stå. Det gikk også veldig fint. Vi har hatt mange korte trenings-snutter hvor jeg har kastet ball og lekt med Tim som belønning. Dette begynner nå å gå bedre. Han tar ikke helt av lenger slik han gjorde tidligere, men halen vifter og han ser glad og fornøyd ut. Det er greit å ha to pipeballer slik at han kan bytte med meg. Men han er jammen flink til å komme inn med ballen selv også.
Jeg har kjøpt meg to bøker som blir noe å kose seg med i rom-jula. Det er Babara Handelmann: Hundens språk og atferd og Christina Söndermann: Lek med meg.
Boka "Lek med meg", har jeg allerede begynt å smugtitte i. Det står noe om at lek faktisk er små øvelser som hunden må lære og at lek derfor må belønnes. Det er slik jeg har lært Tim å leke med ball. Han får belønning for å komme tilbake med ballen, enten med at jeg kaster en ny ball, bytter ball, eller klikker og gir ham godbit. Det begynner nå å fungere veldig fint. Jeg skulle ønske jeg hadde visst dette den gangen jeg kjøpte Tim. Men nå får jeg bare tenke at ting kan læres selv om både han og jeg er cross-over. Det tar bare litt lenger tid og vi har måte gå en del omveger før vi kom dit hvor vi er i dag. Men nå må jeg tilbake til julestria.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar