torsdag 3. desember 2009

Tim og jeg har planer om å starte i konkurranse

I går trente vi i ridehuset. Vi hadde det helt for oss selv og kunne utfolde oss akkurat som vi ville. Siden Steinar utfordret oss på å gå gjennom hele klasse 1 og jeg opplevde at det gikk bra, har det utviklet seg en ide om å starte i klasse 1 i januar. Jeg har derfor begynt å strekke det å holde holde posisjonen over lengre tid. Vi har baklengskjedet marsj og holdt. Har repetert utgangstilling frivillig noen ganger og klikket og belønnet i posisjon. Har gått noen få skritt, gjort holdt, klikket og belønnet i posisjon. Jeg har lagt til vinkler og vendinger, gjort holdt, klikket og belønnet når Tim har satt seg i utgangstilling. Det er da jeg virkelig koser meg over å ha speil på veggen, som viser meg om Tim har riktig posisjon. Vi har gått gjennom hele øvelsen "stopp under marsj".

I dag har jeg trent sammen med Steinar på banen ute. Han ba meg ta Tim ut av bilen og ta øvelsen stopp under marsj umiddelbart etter at vi kom ut på banen. Det gikk veldig bra. Han sa at hvis han hadde vært dommer ville han ha gitt meg 9,5. Nå gjenstår det å kvalitetssikre dekk. Jeg har trent mye med belønning for at Tim holder hodet rett fram og ikke snur på hodet når jeg beveger meg ut på sidene. Nå er vi så langt at han ikke snur på hodet når jeg går bak ham. Jeg trenger også å strekke tiden. Dette blir en av øvelsene jeg kommer til å legge vekt på når jeg trener med forstyrrelser, fordi det går utmerket når vi er alene.
Steinar og jeg er også "svangre" med å skrive en artikkel. Hva den skal inneholde kan jeg jo ikke si noe om her, fordi vi håper å kunne få publisert artikkelen i hundetidsskriftet Canis. Surprise!

Jeg har nå fått datoer for klikkertrener-kurset. Det gleder jeg meg veldig til! Måtte det bare ikke kollidere med elitekurset i lydighet.....

2 kommentarer:

  1. Härligt Wenche! Håller tummarna för både artikel och tävling:)
    Hälsa Steinar så mycket!

    Lotta

    SvarSlett
  2. Tusen takk Lotta! Det er hyggelig å få lykkeønskninger. Skal hilse til Steinar. Han er virkelig en som inspirerer og gjør at vi kommer oss videre! Håper å se deg i Östersund på nyåret.

    SvarSlett