onsdag 9. desember 2009

Korte treningsøkter og variasjon

Tim og jeg har trent hver eneste dag i det siste. Det har vært korte sekvenser med lineføring når vi er ute på lufte-tur på morgenen eller forskjellige øvelser på banen eller i ridehuset. Jeg har meldt meg på i klasse 1 i lydighet på Vinstra 17 januar og jobber nå konsekvent med å øke sekvensene i lineføring og fri ved foten. Målet er at Tim den 17 januar skal greie lineføring og fri ved foten uten belønning inne i ringen.
I kveld har vi trent alene i ridehuset. Der hadde vi tre kjemperaske innkallinger fra sitt. Tim lot hestemøkk være hestemøkk og var i skikkelig treningsmodus. Vi tok en innkalling med stå, og han stod. Han travet bare inn fra stå, og fikk ikke belønning. Jeg satte han da fra meg i ny stå og kalte ham inn og galoppen var på plass. Etterpå hadde jeg en treningsøkt med fri ved foten. Jeg leste i går i Håkon Groven sin blogg om overtrening for å få til fine høyrevendinger. Jeg fulgte hans forslag om å svinge 360 grader og å gå mange krappe svinger. Forsøkte også å gå videre når Tim fikk belønningen og økte farten. Om det var øvelsene eller Tim sitt treningsmodus vet jeg ikke, men han fulgte virkelig på og hadde en veldig fin posisjon. Etter en kort sekvens med fri ved foten, gikk jeg over til fremmadsending til kjegla. I dag var han virkelig helt utrolig. Han hadde galopp ut til kjegla og stod som bare det. Nå vil jeg så gjerne lære mer! Vi hadde jo ingen forstyrrelser i dag,( bortsette fra "deilig" hestemøkk da, yum.) Alt er mye vanskeligere når det kommer nye hunder han ikke kjenner, slik som i går på utebanen. Da blir han skikkelig hann-hund og ganske så hopp og sprett. Men vi kommer vel til å få til det etterhvert også.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar