mandag 8. februar 2010

Shapingkurs

Tim og jeg har vær på shaping kurs hos Camilla Lien v Canis på Hønefoss i helga. Vi startet klokken 10 og var ferdig ca klokken 16 både lørdag og søndag.. Det var kun fire ekvipasjer og det gjorde at vi fikk mye tid til både å trene og få veiledning. Camilla hadde invitert tre andre som driver med klikker og shaping til å komme og vise fram hva de hadde lært sine hunder gjennom shaping. Det ga oss mange gode ideer om hva vi ville trene på.
Det første jeg prøvde i.f.t Tim var å shape fram flat dekk. Det gikk som en drøm. Han la hodet flatt og fint ned på gulvet. Tydelig at det siste året med intens klikkertrening har gitt resultater. Det som blir viktig i trening videre er å være nøye på kriteriene mine. Han skal ikke legge hodet på labben og labben skal ikke være bøyd. Han skal heller ikke vri seg slik at han ligger på skinka. Tror nok dette skal gå rimelig greit.
Deretter fikk vi som oppdrag å klikke på all mulig adferd hunden viste. Dette skulle oppmuntre hundene til å tilby forskjellig adferd og bli aktive. Jeg følte meg litt rar der jeg klikket og belønnet på alt mulig.
På søndagviste Tim meg at belønning for all mulig adferd lønte seg. Vi fikk i oppdrag å fortsette å klikke fram adferd. Jeg valgte da å forsterke at Tim snuste på et undersøkelsesbord i rommet vi trente. Jeg fikk da en ide at jeg kanskje kunne shape fram at han til slutt hoppet opp på bordet frivillig. Først trykket han snuten mot hjørnet av bordet noen ganger. Klikk og belønn. Jeg ventet litt og da valgte han å legge hodet på bordplata. Jeg klikket og belønte. Etterhvert ventet jeg litt og plutselig la han ene labben opp på bordplata. Klikk og belønn. Plutselig valgte han å stå med begge labbene oppe på bordplata. Klikk, belønn og jippi! Deretter tok det neimen ikke langt tid før han hoppet opp og stilte seg på undersøkelsesbordet. Hele seansen tok i underkant av 10 minutter! Jeg har jo shapet fram adferd før, men fikk en veldig aha-opplevelse på at dette kan jo brukes til det meste, også frivillig å hoppe opp på undersøkelsesbord hos veterinær!
Vi fikk i oppdrag å planlegge treningen ved å skrive kriterieplaner. Nyttig redskap som jeg har brukt tidligere i trening. Vi hjalp deretter hverandre, to og to med å registrere vellykkede repetisjoner og de som ikke var vellykkede. Deretter å ha fokus på minst 80 % vellykkede repetisjoner for å få vellykket læring.
Tim og jeg trente deretter hold fast apport. Dette kunne han bedre enn jeg husket og Camilla ga oss en tilbakemelding på at måten han gjør dette på bør vi være fornøyd med.
De siste treningsøktene brukte vi til å trene kryp. Jeg fikk en veldig fin aha opplevelse av å se hun jeg trente sammen med og hvordan hun strategisk plasserte belønningen for å få fram videre kryp hos hunden sin. Dette gjorde at Tim fikk til å gi bevegelse framover, når vi gjorde det på den måten, og etterhvert greie å krype et skritt framover. Inspirerende i.f.t videre trening! Det er veldig synd at jeg glemte å ta med både fotoapparat og filmkamera til denne kurshelgen. Det hadde vært veldig moro å legge fram en filmsnutt om det vi fikk til. Men når man er glemsk...
Tim og jeg fikk invitasjon til å trene rundering sammen med denne Hønefoss-gjengen så fort snøen forsvinner og skogen blir tilgjenglig for rundering. Det gleder vi oss veldig til! Jeg kjører gjerne et stykke for å få gode treningsøkter! Jeg har også meldt meg på som observatør på kurs med Maria Hagström høsten 2010 og vår 2011, som Camilla har ordnet. Tenker vi kan lære mye av å se andre trene også.
I kveld har vi hatt individuell time i forhold til trinn lll i konkurranselydighet med Steinar. Der jobbet vi med baklengskjeding av lineføring/fri ved foten. Jeg startet også opp med shaping av stå ved kjegle. Tror det blir mye nyttig lærdom i dette kurset også!

2 kommentarer:

  1. Hei! Det blir hyggelig og treffes igjen, du kommer ikke til å angre på at du har meldt deg på kurs med Maria, det kan jeg garantere :)

    SvarSlett
  2. Hei Christine! Takk for hyggelig kommentar og god hjelp på shapingkurset. Det skal bli fint å følge med dere og hyggelig å treffes igjen! Skjønner at du har hatt god nytte av kurs med Maria Hagström. Det er jo oppmuntrende for oss! Hils så mye til Camilla.
    Hilsen Wenche

    SvarSlett