søndag 22. november 2009

På hytta i Femundsmarka

Tim koser seg i snøen


Tim og jeg har vært på hytta i Sømådalen og ladet batteriene i helga. Det hadde kommet en del snø og jeg måtte måke plass til bilen. Dette er nok den siste turen, hvor vi kan gå på beina fra vegen. Neste gang må vi vente til isen er trygg nok og gå over den fra Johnsgård turistsenter. Tim var nok sliten, for han hadde ikke den farten han pleier å ha. Han løp riktig i forvegen nedover stien, men hadde kun en "raserunde" i lutter glede. Det snødde ganske mye da vi kom, men det ga seg mot kvelden



Tim kommer i full fart på innkalling


Vi trente litt innkalling på lørdag. Han har begynt å komme når jeg plystrer på ham. Har valgt å plystre når vi er i skogen, fordi han hører meg lettere. Farten øker når han får se håndtarget. Nå kunne jeg plystre når han var i full fart på veg vekk fra meg. Da bråsnur han og kommer tilbake i like stor fart. Jeg ønsker og trener mot at dette skal sitte så godt at det skjer helt automatisk.Det sikrer at jeg kan få en helt idiotsikker innkalling på alle steder vi ferdes. Da blir det mye tryggere både for Tim, folk og fe.



Tim nede ved Langsjøen med Sålekinna i solskinn


Lørdag fikk vi strålende solskinn. Det var kuldegrader hele natta og Langsjøen ble islagt. Da jeg tok med Tim ned til isen, turte jeg ikke annet enn å ha på ham bånd, slik at han ikke skulle bli fristet til å løpe ut på den tynne isen. Men jeg trengte ikke å bekymre meg. Han ville i grunnen ikke stå på isen. Jeg forstår det godt fordi det kom både knakelyder og vannet klukket under isen. Isen sukket og stønnet, og det var ganske skummelt. På det ene bildet er det spor fra en rev som har lusket over da isen fortsatt var våt av regnværet dagen før. Tøff Mikkel.


Tim i vika vår med Gloføken i bakgrunnen

Jeg kjøpte Tim da han var 5 mnd. Han var med på hytta første gang da han var nesten 6 mnd. Han stortrives der oppe og er helt tydelig en hund etter snø. Han elsker å base i snø og han elsker å trekke oss på ski. Han fikk trekke første gang i påsken i fjor og det gikk så det grein. Jeg har som mål å lære ham høyre og venstre, slik at det er mulig å ha en viss styring når vi raser av gårde. Over sjøen, som vi må gå på vinterstid, er det et par kilometer og vi er over isen før de andre såvidt har startet på turen. Han er også flink til å trekke pulk. Han fikk trekke det lille barnebarnet vårt en liten tur i påsken og det gikk fint.
Tim skuer ut over sitt rike.

Neste tur oppover blir vel i romjula. Vi har tradisjon på å feire nyttår på hytta. Der er det lite raketter. Ofte er det stjerneklart og aldeles vakkert på den tiden. Det kan også være bitende kaldt,men Tim har fått dekken, så det skal vi takle. I år blir det full hytte og det blir koselig. Tim elsker å ha alle sine rundt seg. Da får han masse kos og mange ski-turer både med den ene og den andre. I morgen blir det å trene lydighet sammen med de vi har gått kurs i grunnferdighet trinn l og ll med. Antagelig starter Steinar opp trinn lll rett over nyttår. Noe vi akter å melde oss på!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar