onsdag 18. november 2009

Treg innkalling

I går 17.11.09, hadde Tim og jeg en fin treningsøkt alene i ridehuset på kvelden. Jeg har begynt å skrive treningslogg og hadde satt opp to øvelser som vi har fokus på for tiden. Den ene er innkalling med stå. Den andre er dekk under fri ved foten. Jeg trente frivillig dekk, deretter frivillig dekk under baklengs marsj og til slutt med komando, da jeg gikk sidelengs. Etterpå lekte vi og Tim så ut til å storkose seg.
I dag tenkte jeg at det kunne være moro å filme Tim under innkalling fordi han har en aldeles rå fart. Han må derfor få bakparten skikkelig inn under seg for å få til å snu seg inn på plass. Jeg tenkte at det kunne være fint å få dette på film.
Men hva skjer? Jo han kommer i rolig galopp og setter seg på plass. Dette var ikke den vanlige torpedofarten. Nå har vi trent mye nytt i det siste og vi har vært veldig aktive. Det er vel kanskje med Tim som det er med oss andre. Han kan bli sliten han også. Det er som å sammenligne med en sprek hest som kan ha mye "svung" Når den blir sliten blir liksom "svungen" borte. Det er det jeg ser på Tim på filmen... "Svungen" er litt borte.

Tim og jeg trener innkalling nr.1 og 2


Det jeg opplever som veldig bra er at Tim har blitt veldig flink til å være til stede og ha fokus når vi trener på denne gress-sletta. Tidligere kom han i "snusemodus" så fort vi beveget oss på gress.
I kveld har Tim og jeg hatt en kort treningsøkt i ridehuset med Anne og Chanel. Steinar og Blues måtte melde avbud fordi Blues er skadet og har vondt. Da fikk plutselig Tim tilbake farten og spiriten. Det hjelper å trene sammen med ei søt lita frøken som Chanel. Vi trente stå på musematte og noe frivillig stå under innkalling med kort avstand. Vi trente også på det Tim kan best av alt, nemlig apport. Etterpå fikk vi prøvd oss på sikker innkalling med hådtarget, da han ville snuse den søte unge frøkenen bak. Og hvem var det som kom med en gang! Det var Tim! Nå begynner innkallingen med håndtarget å fungere flere steder og med lekre fristelser rett foran snuten! Så selv om innkallingsøvelsen i lydighet, gikk tregt på gressbanen i dag, har vi hatt mange andre vellykkede økter! Jippi! Og leke begynner å bli gøy flere steder enn hjemme i stua og på plenen!

6 kommentarer:

  1. Hey, hvorfor har jeg ikke fått med meg denne bloggen tidligere??

    Har nå lagt deg til blogglisten min. Håper det er OK? :o)

    PS
    Filmene av Tim under innkalling får jeg ikke opp. Kommer bare til en side med reklame for andre filmsnutter?

    SvarSlett
  2. Hei Kari-Anne! Det er helt O.K. Jeg har hatt problemer med å få lagt inn filmene fra youtube i innlegget. Skal se hva jeg kan få gjort. Har desverre slettet filmene fra kameraet mitt. Mulig jeg kan laste de ned igjen til pc-en min.

    SvarSlett
  3. Hei Wenche!
    Et tips mht innkalling og fart, er at du trener denne øvelsen kun når hunden er i full intensitet og har høy motivasjon, eks når du kommer hjem fra jobb, like etter at du har tatt hunden ut av bilen osv osv.

    Videre vil det være viktig etterhvert å heve kriteriene og "bli mer kostbar" mht å utdele belønning. Dvs når du har fått belønnet høy fart og hunden likevel finner det for godt å senke farten, så avbryter du bare øvelsen(negativ straff) slik at den ikke får kommet i belønningssituasjon. Deretter gjør du om øvelsen og forhåpentligvis høyner hunden farten og du kan belønne dette.

    Lykke til!

    SvarSlett
  4. Hei igjen Wenche!

    Det er alldeles supert at du er følger av bloggen min, for det var på den måten jeg fikk kjennskap til bloggen din :o))

    Jeg husker deg og Tim veldig godt jeg. Husker også at du var med på førerhund-seminaret i Oslo :o)

    SvarSlett
  5. Tusen takk for treningstipset om innkalling Frode! Det høres kjempelurt ut og skal prøves.
    Så hyggelig at du husker oss Kari-Anne!
    Hilsen Wenche

    SvarSlett