søndag 10. januar 2010

Konkurransetrening og fri dressur!

Trening i isolert ridehus!





Tim trener fellesdekk

Vi har leid et isolert ridehus i helga. Med alt fra -27 til -23 grader på dagtid, er det helt umulig å trene utendørs!
Ridehuset jeg pleier å låne var utleid i helga, men hun some eier huset visste råd. Hun kjenner en annen ridehus-eier og ga meg telefonnummeret dit. Jeg kunne leie huset i helga og var overlykkelig! Når en har meldt seg på i konkurranse, så har man meldt seg på i konkurranse, og da er det bare å trene konkurranse!


Som dere sikkert ser på bildet så ligger Tim alene, men slik er det slett ikke!





Her er Anne m Chanel på sidelinjen.

Anne og Chanel er rett ved siden av og trener på å gå rundt kjegle. Chanel er riktig så ivrig og Anne gir høylytt honnør til henne for dette! Veldig fin forstyrrelse. Chanel har i tillegg løpetid og lukter helt herlig for den unge herrevofsen Tim!

Han har lagt ned hodet helt av seg selv. Tenker jeg etterhvert skal shape inn dette. (Men ikke nå rett før vi skal til Vinstra.) Vi skal på shapingkurs i februar hos Camilla Lien på Hønefoss og da skal vi benytte sjansen til å få til dette!

Lene og 9 mnd gamle Rex. (Mira er i bilen)
Rett foran Tim var den 9 mnd gamle tervisen Rex. Han er mer høyt oppe, enn nede på bakken, og lager masse lyd. Bedre forstyrrelse skal man lete lenge etter. De var så "snille" at de på oppfordring gikk oppover mot Doogie-zen skålen til Tim. HAN LÅ!

Han snur seg heller ikke mot meg der jeg flyr rundt med kamera.

Jeg la ham lenger nede i ridehuset litt tidliger i økten. Han lå helt rolig da jeg jeg gikk ut av huset for å hente noe i bilen. Han lå helt rolig selv om jeg var ute av syne.
Vi har også strekt tiden til 4 minutter og han ligger. Nå håper jeg bare ar det sitter når vi kommer til Vinstra. Det jeg opplevde som var helt fantastisk, unikt, fabelaktig, vidunderlig etc., var at han ga meg kontakt og satt helt rolig ved siden av meg da Rex stakk fra Lene og hadde tenkt å leke med Tim. Tidligere ville han ha tatt helt av og blitt med på leken. Lene ble like forbauset som meg, og det ble Rex også!. Jeg hadde bare lyst til å hoppe og danse, men når Tim greier å beholde roen skal jeg i hvertfall greie det! Men jack-pot ble det!!

Etter en time i ridehuset dro vi ut på tur i skogen.

Skogstur i fri dressur!
Hmmm en vel- duftende Canel


Vi har et veldig fint terreng like i nærheten av der vi bor. Det er mange flotte stier og terreng for både spor og rundering. Når det er -23 grader, er det umulig å drive med det, men å la hundene løpe fritt og styre sitt eget tempo går helt fint. Vi hunde-eiere har kledd oss med flere lag ull og vandrer med.
Det er veldig vakkert i granskogen, med furmo, nå når sola skinner.





"Hei Tim, kom igjen a!"

Rex og Tim koser seg. Merker at Tim av og til kan la seg rive med













"Okey!"


Tim løper etter med ørene flagrende













"YES! JIPPI"


Som dere ser på bildet, det er langt mellom bakken og Rex! Det er vel dette som kan kalles "fri dressur" Så flott å se denne glade unge gutten glede seg så enormt!












"Skal jeg ta deg eller? Tøff som jeg er!"



Rex barsker seg. Det ser mye verre ut enn det egentlig er. Tim bøyer unna og snuser seg videre og bare krever å være den som skal gå fremst.












Ikke vær så treg a....


Tim bare bøyer unna, løper framover og lar den unge tassen bli igjen.











Men hey, der har vi jo Mira også, og Chanel!






Gutten lider valgets kvaler. Hvilken av damene skal han velge, tervisen Mira eller rottisen Chanel.






Er det noe rart man får rim på snuten!


Vi har hatt en kjempefin helg med trening og tur både på lørdag og søndag.
Til uka blir det trening ute på mandag, hvis det ikke blir under 20 kuldegrader. Det blir trening i ridehuset på tirsdag og onsdag. På torsdag reiser Tim og jeg til Oslo. (Disse styremøtene....) Fredag og lørdag blir det bare å prøve å befeste det vi nå kan, og søndag 17.01 blir det lydighet klasse 1 på Vinstra. Jeg har som mål å trene mine konkurranse-nerver og så får det gå som det går!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar